Leveransregler

Här hittar du all information som gäller för leveranserna från Onemed till brukarna. Onemeds rutiner vid reklamation finns även under "Sortiment".

PostNord levererar från Onemed. Enligt avtal ska den upphandlade produkten vara brukaren tillhanda inom 5 vardagar efter beställningen. Om brukaren har lantbrevbärare så kan det ta ytterligare en dag innan leverans.

Då produkten inte finns i lager, så ska den vara brukaren tillhanda inom 7 dagar om inget annat överenskommits.

Produkten ska levereras kostnadsfritt, lossas och bli inburet till kunden. Vid försening ska det anmälas till Lars Gerdes, avtalskontroller landstinget (se under rubriken om oss).

Ordinärt boende:

  • Kontrollera alltid att aktuell leveransadress, telefonnummer och ev. portkod stämmer. Kontrollera även om det finns tak eller annat ställe där produkterna kan ställas i skydd mot regn och vind.
  • Produkterna ska levereras till brukarens dörr. Får ställas utanför om inget annat är överenskommet. Detta ska anges vid beställningen.
  • Går även att adressera till en vårdinrättning om patienten önskar hämta där.

Särskilt boende:

  • Till särskilt boende görs samleverans alternativt patientleverans. Samleverans innebär samtidig leverans till flera patienter som bor och tillhör samma beställarenhet. Patientleverans innebär att man gör en individuell beställning till den enskilde patienten.

Hållbarhet:

För sterila produkter gäller att minst 2/3 av hållbarhetstiden ska återstå vid leverans.

Beställning av akutleverans:

Akutleverans innebär möjlighet att få leverans nästa dag. Detta gäller enstaka produkter ur det upphandlade sortimentet. Kontakta Onemeds kundsupport för att säkerställa att produkten finns på lager. Det är förskrivarens ansvar att meddela patienten att produkten levereras nästa dag. Akutleverans innebär en extra kostnad.

Leverans till tillfällig adress utanför länet:

Det finns möjlighet att få leverans till tillfällig adress utanför Värmland men inom Sverige. Detta medför en extra fraktkostnad.

Felrapport/ avvikelse

Det är viktigt att avvikande händelser rapporteras. Vid problem med beställning eller ifall leveransfel har uppstått så ska en felrapport skickas via mejl till avtalskontroller Lars Gerdes, landstinget; lars.gerdes@liv.se.

Defekt/trasig produkt

Denna information gäller ifall en produkt vid leverans är defekt eller trasig alternativt att detta händer vid användning av produkten.

Varje leverantör har information i sitt avtal hur trasig produkt ska anmälas.
Leverantören till produkten behöver ofta följande:

  • Leverantörens artikelnummer på produkten.
  • Lotnummer som står på kartongen.
  • Att man sparar en produkt ur samma kartong.
  • Spara även den trasiga produkten, om den inte är använd.

Skriv en kort information om vad som hänt, ex:
- Var den trasig när produkten packades upp?
- Hände något vid användning?
- Var någonstans sitter skadan på produkten.

Denna information tillsammans med patientens namn, förskrivarens namn och mejladress skickas vidare till Jill Carnelid, som tar kontakt med leverantören.